Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد هاشمی‌اصل تهیه‌کننده، به ماجرای ادامه پیدا نکردن سریال "آوای باران" در فصل دوم اشاره کرد که فیلمنامه‌اش آماده است اما نگذاشتند ساخته شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند هفته‌ای است شبکه آی‌فیلم، دوباره سریال "آوای باران" را روی آنتن می‌برد، جالب است در مقایسه با سریالی که این روزها در فضای‌ نمایش‌خانگی از کارگردان همین سریال پخش شده، بیننده بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تعبیر بسیاری و  حتی خود تهیه‌کننده، آن سریال رسانه‌ای به نوعی ادامه "آوای باران" است. 

این مجموعه تلویزیونی داستان زندگی طاها ریاحی را که تاجر داروست، روایت می‌کند. بر اثر بروز اتفاقاتی زندگی طاها دگرگون می‌شود و سرنوشت عجیبی برای او و دخترش باران رقم می‌خورد. او مجبور به ترک کشور می‌شود.

پس از سال‌ها به ایران بازمی‌گردد و به دنبال دختر گمشده‌اش می‌گردد و متوجه می‌شود که نادر و زیور خواهرزاده و همسر خواهرزاده‌اش نتوانسته‌اند از دخترش نگهداری کنند و باران به دلیل آزار و اذیت‌های آن‌ها از خانه فرار کرده و سرنوشتی نامعلوم دارد. جست‌وجوهای طاها ادامه می‌یابد تا اینکه...

سهیلی‌زاده در این سریال از چند چهره جدید جوان استفاده کرد، یکی از آن‌ها آزاده زارعی بود که نقش اول سریال را به او سپرد. او پیش از این در فیلم "آمین خواهیم گفت" سامان سالور بازی کرده‌ بود.

نقش‌های اصلی دیگر این سریال را ثریا قاسمی  (مادربزرگ)، حمیدرضا پگاه (طاها پدر باران)، سام درخشانی (نادر، خواهرزاده طاها)، الهام چرخنده (زیور)، مهران احمدی (شکیب)، نیلوفر پارسا (بیتا)، سپیده خداوردی(مرضیه خواهر مرتضی)، امیر دژاکام (مرتضی)، سیاوش خیرابی (فری)، مبینا سادات آتشی (کودکی باران) و مهران رنجبر(کیانوش) و علی یعقوبی (وکیل امیر حسین خرسند) بازی می‌کنند.

شکیب و زیور در ذهن مردم ماندند

در کنار نقش زیور که الهام چرخنده بازی مؤثر و قابل توجهی ارائه داد، مهران احمدی با نقش شکیب، نوع متفاوتی از هنرمندی‌اش را به رخِ بیننده کشید. او درباره نقش شکیب و ویژگی‌های این کاراکتر به خبرنگار تسنیم  گفته بود: در کنار کارگردانی خوب آقای سهیلی‌زاده، کاراکترهای جذاب، فیلمنامه محکم و ....  نیز باعث شدند من به این سریال جذب بشوم و شخصیت شکیب را بسازم.

چرا فصل دوم "آوای باران" ساخته نشد؟

این پرسش بسیاری از بینندگان و حتی اهالی رسانه بود که چرا این سریال که محمد هاشمی‌اصل پیش‌تر به آماده بودن فیلمنامه و حتی به سرنوشت برخی از کاراکترهای اصلی‌اش، اشاره کرده بود، به فصل دوم نرسید؟ ماجرا از این قرار است که فیلمنامه فصل دوم را علیرضا کاظمی‌چور نوشته، در دوران مدیریت حسین کرمی در سیمافیلم ارائه شده و آن‌ها این فیلمنامه را به شبکه یک واگذار کردند.

محمد هاشمی‌اصل در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم  به این نکته اشاره کرد که فیلمنامه مورد اقبال مسئولان شبکه یک قرار گرفت. اما بحثی پیش آمد مبنی بر اینکه این سریال برای شبکه سه بوده و نمی‌تواند در شبکه یک ادامه پیدا کند. به همین دلیل، ما دوباره طرح را به شبکه 3 ارائه کردیم که آن‌ها موافق قصه نبودند؛ سراغ نویسندگان دیگری رفتیم و طرح‌های دیگری ارائه دادیم، باز هم آن طرح‌ها اجرایی نشد.

مشکل من بودم نه فیلمنامه!

او تأکید کرد: شبکه سه طرح فصل دوم سریال «آوای باران» را قبول نکرد چون مشکل من بودم نه فیلمنامه! چرا که فصل دوم این سریال با توجه به قصه‌ای که دارد، نسبت به فاز اول قوی‌تر خواهد بود. با خودم می‌گویم اگر قصه ناراحت‌کننده و تلخ است چرا تلویزیون چندین بار تاکنون، این سریال را تکرار کرده و این روزها هم شبکه آی‌فیلم این سریال را پخش می‌کند.  مردم هنوز هم شخصیت‌ها و روند داستانی این سریال را دوست دارند؛ چرا که چارچوب و قصه درستی داشت.

سریال نمایش‌خانگی با داستان "آوای باران"!

تهیه‌کننده "آوای باران" خاطرنشان کرد: شبکه سه "آوای باران" را نپذیرفت و اجازه نداد بستر ساخت این سریال در فصل دوم فراهم شود. تا اینکه امروز در میانِ سریال‌های خانگی کاری منتشر شده که در اصل ادامه "آوای باران" است. کاری که با استقبال مخاطب در تلویزیون مواجه شد و نطفه‌اش در تلویزیون شکل گرفت را امروز متأسفانه باید فضای مجازی و VOD بهره‌اش را ببرند. تقصیر دست‌اندرکاران ساختِ آن سریال خانگی نیست بلکه این تقصیر و ایراد متوجه مدیرانی است که اجازه می‌دهند با فیلم مورد اقبال مردم در تلویزیون این‌طور برخورد شود. 

به ما گفتند نه معتاد و نه معضل اجتماعی نمی‌خواهیم!

وی به دلایلِ غیراصولی برای ساخته نشدن این سریال تلویزیونی اشاره کرد و گفت: در زمان مدیریت آقای سرافراز به ما گفتند نه معتاد و نه معضل اجتماعی نمی‌خواهیم! این سریال تلخ است و جامعه را گرفتار سیاه‌نمایی می‌کند. اما اگر دغدغه فیلمنامه معضلات و آسیب‌شناسی اجتماعی نباشد درام شکل نمی‌گیرد. اگر واقعاً این سریال، جامعه را دچار سیاه‌نمایی می‌کند، پس چرا چندین بار تا الان بازپخش آن روی آنتن می‌رود؟

قرار بود الهام چرخنده رئیس گداها باشد

هاشمی‌اصل در خصوص اینکه قرار بود الهام چرخنده رئیس گداها باشد، تصریح کرد: فیلمنامه سریال را آماده کردیم و حتی سرنوشتِ برخی از کاراکترهای اصلی مشخص شد؛ به طور مثال زیورِ داستان (الهام چرخنده) با رئیس گداها، ظاهر می‌شد و خیلی از اتفاقات دیگر که به مراتب جذاب‌تر بودند. اینجا بیشتر لجبازی اتفاق افتاد که این سریال، بِرند شبکه سه است و نباید به شبکه دیگری برود. آن‌قدر ایراد گرفتند که چندین بار از نویسندگان مختلفی بهره بردیم اما سرانجام هیچ‌کدام مورد قبولشان نشد. به اینجا رسید که با خودم گفتم مشکل من بودم فیلمنامه مشکلی نداشت.

این تهیه‌کننده تلویزیون درباره اینکه چرا این روزها سریال نمی‌سازد، گفت: طرحی برای شبکه نمایش‌خانگی دارم که درباره پشت پرده‌های سایت‌های شرط‌بندی است؛ فیلمنامه‌اش آماده شده و با انتخاب کارگردان تولید را آغاز خواهیم کرد. تلویزیون که سال‌ها عمرمان را برای برنامه‌سازی و سریال‌سازی در آن گذاشته‌ایم و 300 هزار دقیقه برنامه و سریال ساخته‌ام، طرح و ایده می‌بریم اما یکی پس از دیگری به درِ بسته می‌خورد. 

همه‌چیز را شتاب‌زده جلو می‌برند؛ نه پژوهش و نه فیلمنامه!

هاشمی‌اصل در پاسخ به این سؤال که چرا سریال‌های امروز مثلِ گذشته نمی‌توانند ماندگار شوند، تأکید کرد: رأس همه مشکلات سریال‌سازی در تلویزیون، فقدان پژوهش و فیلمنامه اصولی است. وقتی برای نگارش فیلمنامه زمان نمی‌گذارند و همه‌چیز شتاب‌زده جلو می‌رود. فضای دو گانه‌ای که آدم‌های درجه دو و بله قربان‌گو را نصیبِ سریال‌سازی تلویزیون کرده است.

نگرانِ تلویزیونم!

وی با اشاره به اینکه نگرانِ این روند تلویزیون در عرصه سریال‌سازی‌ است، گفت: واقعاً تلویزیون نتوانسته در چند سال اخیر، روند خوبی را در سریال‌سازی رقم بزند. من برای تلویزیون ناراحتم و نگرانم که این روند بدون پژوهش و بدون توجه به فیلمنامه و نویسنده ادامه پیدا می‌کند. نمی‌دانم قرار است تا چه زمانی از این دانای کلی بیرون بیایند. وقتی سریالی مورد استقبال قرار می‌گیرد به دست‌اندرکارانش بها می‌دهند تا کار قوی‌تر و محکم‌تری نسبت به فصل نخست ارائه بدهند اما در خصوص "آوای باران" چنین اتفاقی نیفتاد.

معاون جدید سیما به کارنامه افراد توجه کند

هاشمی‌اصل در پایان اعتقاد دارد که معاون جدید سیما باید روی عوامل ساخت سریال‌های تلویزیونی نظارت بهتری داشته باشد تا آدم‌های کارآمد با کارنامه مهم و درخشان و سوژه‌ها و فیلمنامه‌های خوبی، برای تلویزیون سریال بسازند نه اینکه کارآمدها کنار بنشینند و عده‌ای که هیچ عقبه محکم و موفقی در عرصه ساخت سریال ندارند در میدان باشند. 

من بهمن هاشمی هستم...!/ رقابت شبکه‌های تلویزیونی را نمی‌فهمم/ پشیمانند که از ایران رفتند!+ فیلممهران احمدی: ترجیح می‌دهم در آثار تلویزیونی بازی کنم/ سینما نادیده‌ام گرفتسریال نوروزی وارد حرم امام رضا(ع) می‌شود/ ساخت تیتراژی از رسمِ قدیمی مشهدی‌ها"دودکش2" در میان گزینه‌های رمضانی/ سریال شهید شهریاری سهمِ شبکه یک می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال شبکه سه رسانه ملی تلویزیون سریال الهام چرخنده هاشمی اصل مشکل من بودم نه فیلمنامه نمایش خانگی سریال سازی آوای باران تهیه کننده فصل دوم شبکه یک شبکه سه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۱۹۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند

معضلات اجتماعی که دسته بزرگی از مسائل مختلف را در برمی‌گیرند، مدت‌هاست که به بخش گریزناپذیری از پرداخت به واقعیت‌ها تبدیل شده و انعکاس آن‌ها در فیلم و سریال‌ها از ملزومات شکل دادن به داستانی بر مبنای حقیقت محسوب می‌شود. اتفاقی که البته اغلب مورد نقد قرار گرفته و بخشی از شیوع همان معضلات به گردن آن انداخته می‌شود.   اما مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نظری خلاف این موضوع دارد و معتقد است که نباید بار همه مسائل را بر گردن فضایی مثل نمایش خانگی انداخت، فضایی که بی‌پرده‌تر، از آنچه در جامعه شاهدش هستیم می‌گوید.   اقلیما در گفتگو با جوان آنلاین، در خصوص دخیل بودن رسانه‌های مختلف از جمله شبکه نمایش خانگی در اشاعه معضلی مثل اعتیاد یا مصرف دخانیات که در برخی از آمار به آن اشاره می‌‎شود‏، بیان کرد: زمانی که از یک مسئله اجتماعی حرف می‌زنیم، باید حواسمان باشد که آن معضل یک روزه به وجود نیامده و اشاعه آن به دست کم چند سال زمان نیاز دارد. در واقع نمی‌توان گفت که، چون در فلان سریال بازیگری سیگار می‌کشد، پس او باعث افزایش مصرف دخانیات شده است، بلکه تمام این آثار معلولی از علت اصلی هستند.   او با تأکید به لزوم رفع علت هر معضلی از پایه و اساس آن افزود: در این چرخه اگر به عنوان مثال دزدی را گرفتند، نمی‌توان گفت، چون پلیس حواسش نبود، او دزد شده چرا که تبدیل یک انسان به فردی که دزدی می‌کند در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد، بیکاری، گرانی و موارد دیگری هستند که به هم متصل‌اند و در نهایت باعث می‌شوند تا یک نفر دست به دزدی بزند.   در سوی دیگر اگر به من بگویند فردی دو سال است که درگیر اعتیاد شده، من آن را نمی‌پذیرم و مثلا اگر آن فرد ۲۲ ساله باشد، می‌گویم او ۲۲ سال است که اعتیاد دارد چرا که از بدو تولد او تا این سن موارد گوناگونی مثل شرایط اجتماعی، مدرسه، محیط، جامعه و ... در رشد او و سوق دادنش به این سمت دخیل بوده‌اند، تا جایی که او دیگر طاقت نیاورده و درگیر این جریان شده است. به همین دلیل است که قبل از ارائه هر آماری باید ریشه آن را پیدا و حل کرد.   عدم وجود آمار متقن هم یکی دیگر از مواردی بود که اقلیما با اشاره به آن گفت: هر کسی که درباره موضوعی آماری را ارائه داد، قابل قبول نیست و باید دلیل و مدرک داشته باشد چرا که در واقعیت ما به معنی واقعی کلمه آمار دقیقی از اشاعه معضلات مختلف نداریم.   در این میان هر فردی به خودش اجازه می‌دهد تا حرف بزند و آمار بدهد‏، جریانی که در کلِ مملکت ما اغلب به چشم می‌خورد و باعث شده تا هر کسی در هر فضایی پیرامون جریانی که تخصصش را ندارد، نظر بدهد.   مصطفی اقلیما پدر مددکاری اجتماعی ایران، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه   این جامعه‌شناس افزود: گاهی می‌گویند اگر جوانان گرایش بیشتری به سیگار و دخانیات پیدا کرده‌اند، به دلیل نمایش آن در سریال‌ها است، در صورتی که همانطور که اشاره کردم، این انعکاس معلول علت اصلی آن است. یک جوان سیگار می‌کشد، چون بیکار است‌‏، حوصله‌اش سررفته یا درگیر فشار‌های روانی شده که همین جامعه به آن وارد کرده است.   این قیاس هم مثل چسباندن عنوان افسردگی به هر بیماری است که حال خوبی ندارد.   جالب است بدانید هیچ روانشناس و روانپزشکی در زمینه افسردگی به معنای واقعی در ایران کار و تحقیق منسجم نکرده است و از طرفی به هرکسی که می‌گوید حالم خوش نیست، عنوان افسرده را می‌دهند!   این در حالی است که اتفاقا ما چندان افسرده واقعی نداریم، کسی که افسرده است نمی‌تواند بار‌ها با خانواده‌اش بحث کند یا حتی فعالیت خاصی داشته باشد، اما مثل خیلی از موارد‌‏، این عنوان یعنی افسردگی را به هرکسی که به دلایل مختلفی خوب نیست، اختصاص می‌دهند.   اقلیما با بیان اینکه نمی‌شود با پاک کردن صورت مسئله، جلوی مردم را گرفت، عنوان کرد: در ادامه همین جریان است که در خصوص فضایی مثل نمایش خانگی چنین آماری مطرح می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای تعطیل کردن آن، اما نمی‌شود جلوی مردم و اشاعه معضلات اجتماعی را به این صورت گرفت و این اقدامات تنها دخالت در کار دیگری محسوب می‌شود.   ما در این موارد به علت‌ها فکر نمی‌کنیم و تنها معلول را می‌بینیم. می‌گوییم نمایش خانگی به بعضی بحران‌ها دامن می‌زند‏، پس باید آن را جمع کرد! غافل ازینکه با این اقدام مشکل را ده برابر کرده‌ایم، زیرا بعد این سوال به وجود می‌آید که اگر مردم این سریال‌ها را نبینند‏، پس چه چیزی را تماشا کنند؟ تلویزیونی را که هیچ برنامه‌ای ندارد و تنها معطوف به خبر و چند برنامه گفت‌‎و‌گو محور است یا ماهواره و رسانه‌های دیگر را؟   مردم نمایش خانگی و سریال‌ها را دنبال می‌کنند، چون قصه دارد و در جایی مثل تلویزیون این اتفاق وجود ندارد.   پدر مددکاری اجتماعی ایران در پایان خاطر نشان کرد: در تمام جوامع با مطرح کردن مشکلات به دنبال حل آن می‌روند‏، این اتفاقی است که باید به آن پرداخته شود نه آماری که در واقع وجود ندارد و یا دقیق و درست نیست. آمار باید برگرفته از تحقیقی مدون باشد نه اینکه بر مبنای نظر یک یا چند نفر شکل بگیرد و ارائه شود.   ما این شکل از آمار را نداریم، چون هزینه زیادی می‌طلبد و امروز استاد دانشگاه و محقق ما‏، راننده اسنپ شده، اما این بودجه در اختیارش قرار نمی‌گیرد، چون اگر بخواهد روی یک موضوع کار کند، باید هزینه زیادی صرف آن شود و وقتی این اتفاق نمی‌افتد، یک نفر صحبتی را مطرح می‌کند و دیگری با اعلام اینکه مثلاً شیوع اعتیاد را بررسی کرده‌ایم آن را مطرح می‌کند.   علاوه بر این ما با آسیب‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم که همه و همه عامل شکل‌گیری معضلاتی مثل اعتیاد‏، بزهکاری و... می‌شوند. در این میان هم اغلب کسی پاسخگو نیست. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
  • شکایت آموزش و پرورش از یک سریال‌ نمایش خانگی
  • آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی شکایت کرد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • عمو پورنگ با «لالایی» بازیگر می‌شود / جزئیات پخش سریال عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • عمو پورنگ با «لالایی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید